Van gedegen theorie naar haalbare praktijk
NB. Momenteel wordt met de betrokken besturen en scholen hard gewerkt aan de doorontwikkeling van het canvas. We verwachten de nieuwe versie in de tweede week van maart te publiceren!
Een passend aanbod van inspirerende leermiddelen en een succesvol inkoopproces begint bij een weloverwogen keuze. Het keuzeproces is dus essentieel. Maar wat behelst dat proces allemaal en hoe pak je het samen goed aan?
Om antwoord te geven op die vraag hebben we een canvas dat het leermiddelenkeuzeproces in één beeld vat en waarin de verschillende onderdelen van dat proces concreet worden uitgewerkt.
Wie
Dit canvas is bedoeld ter ondersteuning van vaksecties uit het voortgezet onderwijs die een bewuste leermiddelenkeuze willen maken.
Wat
Het canvas is een afbeelding in PDF-formaat die kan worden gebruikt in digitale whiteboardtools of geprint (minimaal op A3-formaat), zodat er post-it’s op geplakt kunnen worden.
Hoe
Het canvas wordt in principe van boven naar beneden ingevuld, maar alle onderdelen kunnen gedurende het proces verder worden uitgebreid en aangescherpt. We raden aan om naast het plakken van post-it’s ook een verslag van het proces bij te houden. Dit dient als onderbouwing voor de uiteindelijke keuze en is zeer waardevol voor de inkopers op school- of bestuursniveau.
Hieronder delen we extra informatie, kennisbronnen en eventueel inzetbare instrumenten per onderdeel.
Planning
- In veel gevallen heeft de aanbesteding rondom leermiddelen op bestuursniveau invloed op de planning van de keuze. Zorg dat je hiervan op de hoogte bent.
- Maak intern duidelijke afspraken over wanneer de keuze moet worden doorgegeven aan wie en op welke manier.
- Volgens onze informatie duurt het opsturen van inkijkexemplaren (ook wel zichtzendingen) 1 tot 3 weken.
Professionalisering
- Een gedegen keuze kun je alleen maken, wanneer je de juiste kennis en vaardigheden in het team hebt. Denk aan vakdidactiek, leerpsychologie, leerdoeldenken, digitale vaardigheden etc. Ga na wie welke kennis en ervaring meebrengt en of er behoefte is aan (door)ontwikkeling en/of het inwinnen van advies.
- Gedurende het keuzeproces ontwikkelen jullie als team, en met name de projectleider en secretaris, nieuwe kennis en ervaring. Ook hiervoor is de verslaglegging van belang.
- Denk er ook aan dat jullie niet de enige sectie zijn die met bepaalde ontwikkelingen bezig is of met bepaalde ontwikkelvragen rondloopt. Trek hierbij zoveel mogelijk samen op.
Organisatie
- Een gedegen projectaanpak is zeer helpend voor een tevreden keuze en goede onderbouwing. Wij raden hiervoor het artikel van Leermiddelenadviescentrum CLU op onderwijskennis.nl aan. In het themanummer over leermiddelen (jan/feb 2023) van Van12tot18 staat een iets behapbaarder stuk op pagina 14.
- Idealiter is er een actueel leermiddelenbeleidsplan op school- en bestuursniveau. Hun ambities en eisen helpen om vooraf selectiecriteria te bepalen. Zo voorkom je dubbel werk en teleurstellingen achteraf. Mochten deze stukken er niet zijn, dan raden we aan om het gesprek aan te knopen. Onze OL praatplaten zijn daarvoor goed geschikt.
Keuzeproces
- In dit deel werk je stapsgewijs in een cyclisch proces naar een bewuste keuze toe. Ook hiervoor verwijzen we naar het artikel van CLU op onderwijskennis.nl.
- Wij maken daarbij een onderscheid tussen selectiecriteria die resulteren in kaders en keuzecriteria die resulteren in inzicht.
- Voor het bepalen van jullie criteria zijn op dit moment drie open tools beschikbaar:
- De OL min- en pluspunten formulieren.
- Met de MILK light van CLU kun je snel een globaal beeld krijgen van de kwaliteit van een leermiddel.
- Binnenkort publiceren wij een werkvorm die secties helpt om in een paar concrete stappen tot een leermiddelenvisie op sectieniveau te komen, waarbij 14 concrete keuzecriteria worden uitgewerkt.
- Daarnaast werken we hard aan de onafhankelijke leermiddelenlijsten, met daarin o.a. informatie van de uitgevers op deze 14 concrete punten.
#canvas #keuzeproces #secties #schoolmanagement #bestuur