Van zelf het wiel uitvinden naar samen een raket bouwen
We leren op basis van ervaring. Op basis van ervaringen worden in onze hersenen nieuwe verbindingen gelegd, waardoor we kennis en kunde ontwikkelen. Niets voor niets schreef Paulo Coelho “Wees dapper en neem risico’s. Niets kan ervaring vervangen.”
Op basis van ervaring bepalen we met welke leermiddelen we wel en niet willen werken en hoe we ze in de praktijk precies inzetten. Volgen we nauwgezet de methode, omdat het goed in elkaar zit en houvast biedt, pakken we er extra materiaal bij of ontwikkelen we zelf aanvullend materiaal? Hoe combineren we digitale leermiddelen en folio in de praktijk en wanneer nemen we de leerlingen mee op pad om de rijke leeromgeving om de school heen te benutten?
We bouwen continu voort op onze eigen ervaringen en op de ervaringen van onze directe collega’s. Maar hoeveel inzicht en inspiratie zou het opleveren als we ook laagdrempelig toegang hebben tot de ervaringen van collega’s van andere scholen? Geen uitgebreide blue prints van hun werkwijzen, maar gerichte informatie over welke leermiddelen zij (eventueel in combinatie) gebruiken en hoe ze dat in hun eigen specifieke praktijk doen. Veel! Dat is de aanname van bijna alle onderwijsprofessionals die we hierover spreken binnen het OL-collectief.
Wie
Daarom starten de eddies* van Education Warehouse in samenwerking met de Projectgroep Leermiddelen van OMO** en diverse scholen van LVO*** in schooljaar 2023-2024 met het verzamelen van gebruikerservaringen rondom leermateriaal. We zijn bovendien met verschillende aanbieders en distributeurs in gesprek over samenwerking rondom het verzamelen en op diverse plekken tonen van deze gebruikerservaringen.
Wat
We verzamelen gebruikerservaringen, leggen ze vast in een logische structuur, voegen er metadata aan toe om ze goed vindbaar en bruikbaar te maken en ontsluiten ze zo dat ze op diverse plekken kunnen worden getoond.
Hoe
Samen met de betrokken leraren ontwerpen we eerst een standaard format voor gebruikerservaringen.
Vervolgens gaan we aan de hand van de methodiek van Education Warehouse aan de slag met het verzamelen, vastleggen, metadateren en ontsluiten van de gebruikerservaringen.
We ontsluiten deze gebruikerservaringen onder andere door ze in het dashboard van de onafhankelijke leermiddelenlijsten te koppelen. Zo geven we elkaar inzicht in relevante ervaringen en inspireren we elkaar over het gebruik van leermiddelen in de praktijk.
* Education Warehouse koppelt als leerwerkbedrijf de leervragen van toekomstige onderwijsprofessionals (eddies) aan de lopende projecten binnen de stichting. Zo ontstaat een win-win situatie waarbij veel werk wordt verzet.
** Bij Ons Middelbaar Onderwijs is sinds zomer ’22 een projectgroep actief – bestaande uit leraren, leermiddelencoördinatoren, teamleiders en bedrijfsvoerders – die werkt aan diverse concrete vraagstukken rondom leermiddelen.
*** We zijn met verschillende scholen van Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs aan de slag om projecten op te zetten die bijdragen aan de verbetering van leermiddelenkeuzeprocessen.
#gebruikerservaringen #OMO #LVO #publiekprivatesamenwerking #eddies