Visie-thema
Vormgeving betreft de visuele en tekstuele presentatie van het leermiddel. De wijze waarop visuele en tekstuele onderdelen in een leermiddel op elkaar afgestemd zijn, kan verschillen en dit heeft invloed op de kwaliteit van het materiaal, maar ook op de mate waarin het past bij de doelgroep. Toegankelijkheid verwijst naar de mate waarin het materiaal bruikbaar is voor diverse leerlingen en hun eveneens diverse behoeften. Dit kan onder andere te maken hebben met taalgebruik, contrast, lettergrootte en de manier waarop informatie wordt gepresenteerd. Ook kan hierbij gedacht worden aan ondersteunende technologie, indien het leermiddel zelf niet voldoende voorziet in de toegankelijkheid. Het verschilt per leermiddel in welke mate er rekening wordt gehouden met de uiteenlopende behoeften van leerlingen. Om te zorgen dat alle leerlingen kwalitatief onderwijs krijgen, is het echter van belang om na te gaan in welke mate het leermiddel hierin voorziet en ik welke mate en op welke wijze er vanuit de leraar additieve ondersteuning (bijvoorbeeld door een tekst-to-speech instrument) ingezet dient te worden.
Reflectieve vragen:
- Op welke manier willen jullie dat het leermiddel vormgegeven wordt – denk bijvoorbeeld aan het gebruik van afbeeldingen, taalgebruik, contrast, lettergrootte en de variatie in presentatievormen – zodat het materiaal voor alle leerlingen aantrekkelijk, ondersteunend en goed begrijpelijk is?
- Welke eisen stellen jullie aan de gebruiksvriendelijkheid van (digitale) leermiddelen zodat ze eenvoudig en prettig te gebruiken zijn voor zowel leerlingen als leraren?
- In hoeverre vinden jullie het wenselijk dat het leermiddel mogelijkheden biedt tot inzet van ondersteunende technologie voor leerlingen die extra toegankelijkheidsvoorzieningen nodig hebben?
Meer informatie over: