Naar de ideale verschijningsvorm
De vormgeving van een methode geeft duidelijkheid en zorgt voor een functioneel geheel. Er zijn verschillende verschijningsvormen van materiaal zodat aangesloten kan worden op verschillende leervoorkeuren of verschillende zintuigen geprikkeld worden. Denk bijvoorbeeld aan tekst, bewegend beeld of audio. Toegankelijkheid betekent dat het materiaal voor alle doelgroepen, inclusief leerlingen met beperkingen, voor dezelfde leerkansen zorgt.
Vragen
- Welke eisen stellen je leerlingen aan de vormgeving?
- In hoeverre zijn er beperkingen bij (sommige) leerlingen in relatie tot de vormgeving en toegankelijkheid waar je rekening mee moet houden? Denk aan blind/slechtziend, doof/slechthorend, TOS, dyslexie, dyscalculie, autisme, AD(H)D, etc.
- Welke wensen heb jij als leraar voor de vormgeving en toegankelijkheid van het materiaal en specifiek het materiaal voor de leraar? Denk daarbij ook aan digitale middelen zoals het digibord.
- Hoe sluit de vormgeving van het materiaal zo goed mogelijk aan bij verschillende type leerlingen? Denk aan leerlingen die graag aan verhalende, talige opdrachten werken. Denk aan leerlingen die behoefte hebben aan schema’s en beeldende ondersteuning. Denk aan leerlingen die graag bewegend leren. Denk aan leerlingen die graag onderzoekend leren, etc.
Kennisbronnen
- Informatie van Dedicon met uitleg wat toegankelijkheid is
- Informatie van Dedicon over het organiseren van toegankelijk lesmateriaal
- Artikel van Kennisnet met voorwaarden voor digitale inclusie
- Kennisrotonde over het effect van digitaal lesmateriaal op de sociale competentis en executieve functies van leerlingen met gedragsproblemen en/of psychische stoornissen
Voorbeeldcriteria
Jullie kennen de behoeften van je doelgroep het beste. Kruip in de huid van je leerling en benoem wat er mogelijk is. Verschillen de leerlingen binnen jullie doelgroep te veel, specificeer dan per subgroep.
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijk om het leermiddel aan te passen aan behoeften van leerlingen
- mogelijk om te differentiëren aan de hand van de opbouw van je doelgroep
- mogelijk om hulpmiddelen in te zetten van leerlingen met speciale leerbehoeften
- mogelijk om te koppelen met hulpmiddelen in je klas zoals bijvoorbeeld het digibord
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelen