Handig om te lezen voor je aan de slag gaat
De Keuzehulp Leermiddelencriteria van Kennisnet
Wat is het?
De keuzehulp leermiddelcriteria is een digitaal instrument dat lerarenteams ondersteunt om samen de criteria te identificeren waar de gewenste leermiddelen aan moeten voldoen.
Wat levert het concreet op?
Door met elkaar het gesprek te voeren over de criteria wordt een uitgebreide lijst van wensen en eisen aan leermiddelen samengesteld. Deze lijst kan je downloaden als PDF bestand. Dit ondersteunt bij het maken van een weloverwogen keuze en helpt om die keuze te onderbouwen naar de schoolleiding en/of het bestuur.
Gebruik en tijdsinvestering
Kennisnet raad aan om het instrument gezamenlijk te gebruiken in een workshop met een team van 3 tot 12 mensen en geeft aan dat een sessie ongeveer 2 – 3 uur duurt. Bij het instrument is een handleiding beschikbaar t.b.v. de organisatie van deze workshops.
Van wie is het?
De Keuzehulp is ontwikkeld door Kennisnet. Kennisnet is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Onderwijs. Het is hun taak om ervoor te zorgen dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen. Kennisnet heeft géén winstoogmerk en werkt in opdracht van het ministerie voor de publieke sector.
Onderbouwing
Het is niet helemaal duidelijk hoe de keuzehulp precies tot stand is gekomen, maar we weten wel dat Stichting Leermiddelen Adviescentrum CLU betrokken is bij de criterialijst die wordt gehanteerd.
Wat is het niet?
- Een simpel instrument om snel tot een keuze te komen.
- Een vergelijkingsinstrument.
#handig #lezenvoorgebruik #open #snel #goed
Het Stappenplan ‘Keuzeproces leermiddelen’ van Kennisnet
Wat is het?
Het Stappenplan ‘Keuzeproces leermiddelen’ beschrijft de fases die teams uit PO en VO kunnen doorlopen om tot een weloverwogen keuze van nieuwe (digitale) leermiddelen te komen.
Wat levert het concreet op?
Wanneer je als team het stappenplan volgt helpt de projectmatige aanpak om een gefundeerde keuzes te maken.
Gebruik en tijdsinvestering
Het stappenplan is bedoeld als leidraad voor teams en het doorlopen ervan is afhankelijk van de keuzes die dat team maakt.
Van wie is het?
De Keuzehulp is ontwikkeld door Kennisnet. Kennisnet is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Onderwijs. Het is hun taak om ervoor te zorgen dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen. Kennisnet heeft géén winstoogmerk en werkt in opdracht van het ministerie voor de publieke sector.
Achtergrond
In het Stappenplan worden verschillende bronnen aangehaald.
OL observatie
Op basis van de kennis en ervaring die wij inmiddels hebben opgedaan met het Onze Leermiddelen collectief vinden we het van belang om twee opmerking te maken bij het stappenplan:
- De naam en uitleg doen vermoeden dat het leermiddelkeuzeproces in een paar op elkaar volgende fasen verloopt. In de praktijk zien we dat er verschillende aanvliegroutes zijn, meestal afhankelijk van de rede dat het proces wordt ingezet. Daarnaast is het proces, zoals ook blijkt uit onderzoek van CLU voor een belangrijk deel cyclisch. Zowel op de inhoud, als in de vorm, als in de ontwikkeling van de betrokken professionals wordt steeds nieuw inzicht opgedaan en bijgesteld.
- Het doorlopen van een goed georganiseerd keuzeproces vereist aandacht voor de ontwikkeling van de betrokken individuen en het team als geheel. Het onderdeel professionalisering speelt in alle fases en aandacht hiervoor mist wat ons betreft in dit stappenplan.
- Het stappenplan maakt geen onderscheidt tussen PO en VO teams. Hierdoor blijft het heel oppervlakkig en moet nog een flinke vertaalslag gemaakt worden naar de eigen praktijk.
De MILK light van CLU
Wat is het?
De MILK light is een open beschikbare lijst van wetenschappelijk onderbouwde criteria die kan worden gebruikt door lerarenteams om relatief snel een globaal beeld te krijgen van de kwaliteit (leerzaamheid) van een leermiddel.
Wat levert het concreet op?
Door de criteria (samen) langs te lopen ontstaat inzicht met betrekking tot de kwaliteitscriteria die Stichting CLU-Centrum voor Leermiddelenadvies (op basis van wetenschappelijk onderzoek) belangrijk acht, met name op het gebied van leerzaamheid. Ofwel: ondersteunt dit leermiddel het leerproces van de leerling optimaal?
Let wel: De meerwaarde van de MILK-light staat of valt met de kennis die docenten hebben over de achtergronden van de criteria.
Gebruik en tijdsinvestering
Op basis van de ervaringen met de MILK light in de praktijk raadt CLU aan om deze onder begeleiding in te zetten. Als de MILK-light goed geïntroduceerd wordt, kan deze zowel individueel als in secties gebruikt worden, met alle mogelijke variaties. Discussies zijn hierbij heel waardevol en het is mooi als de MILK-light dit oproept.
Als het waarom van de criteria wordt uitgelegd en ieder criterium toegelicht kan worden tijdens het toepassen, zal het in eerste instantie meer tijd kosten, maar kan men daarna in een uur alle criteria op een leermiddel toepassen. Daar zijn dan wel drie dagdelen workshop aan vooraf gegaan. In de workshop wordt inhoudelijke informatie verwerkt en is er gewerkt met de criteria.
Het team van CLU informeert schoolteams graag over de mogelijkheden.
Van wie is het?
De MILK (light) is ontwikkeld door Stichting CLU-Centrum voor Leermiddelenadvies. Het team van CLU is gespecialiseerd in leermiddelenkwaliteit. Zij baseren zich op wetenschappelijk onderzoek en hebben tientallen jaren ervaring. CLU heeft als stichting géén winstoogmerk, waardoor zij vanuit hun missie kunnen werken.
Wat is het niet?
De MILK light is geen simpel en snel te gebruiken instrument. Achtergrondkennis over het belang van bepaalde criteria is van belang om de MILK-light goed te gebruiken.