Naar structuur in je lesgeven
De opbouw van een methode geeft structuur en heeft duidelijke uitgangspunten in planning, werkvormen, lestijd, etc. De leerdoelen beschrijven in hoeverre het materiaal aansluit of aanvullend is op het landelijk curriculum.
Vragen
- Welke vakdidactische uitgangspunten zijn voor jullie van belang bij de opbouw? Denk hierbij aan planning, werk- vormen, lestijd, vakoverstijgend werken, thematisch werken, etc.
- In hoeverre is het voor jullie van belang dat leerdoelen en leerlijnen expliciet worden benoemt?
- In hoeverre zijn jullie afhankelijk van de methode waar het gaat om het volgen van het landelijk curriculum?
- In hoeverre worden de basisvaardigheden zichtbaar gemaakt zodat dit ook vakoverstijgend terugkomt in het aanbieden van leerstof?
Kennisbronnen
- Op wij-leren.nl vind je verschillende onderwijskundige artikelen over leerdoeldenken
- Het landelijk curriculum voor het regulier funderend onderwijs staat beschreven op Leerplan in beeld van SLO.
- Deze pagina van de onderwijsinspectie geeft meer inzicht om kwalitatief goed les te geven rondom basisvaardigheden.
- Pagina van het SLO rondom de basisvaardigheden.
- Meer informatie van Vernieuwenderwijs over curriculumbewustzijn.
- De bekwaamheidseisen van de leraar van de Rijksoverheid met daarin de vakinhoudelijke bekwaamheid, vakdidactische bekwaamheid en pedagogische bekwaamheid.
Voorbeeldcriteria
De keuzecriteria rondom opbouw en leerdoelen kunnen zeer breed of super specifiek zijn. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je voor een deel van je doelgroep aparte eisen stelt rondom opbouw of specifieke leerdoelen.
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijk een eigen leerlijn te bouwen met de content
- mogelijk om de opbouw aan te passen aan eigen inzichten
- mogelijk om thematisch te werken
- mogelijk om vakoverstijgend te werken
Waarom voor de leerling essentieel?
Inhoudelijk zijn leerdoelen cruciaal en wil je weten welke leerdoelen binnen de landelijke kerndoelen vallen en welke niet. Een set aan leerdoelen zorgt voor een logische opbouw, die twee zijn dus met elkaar verbonden. Het doel dat je nastreeft voor de leerling is zorgen voor structuur in je lesgeven. Leerlingen weten waarom ze iets leren, weten waar het naartoe gaat en hoe het ene leerdoel zich verhoudt tot het andere en hebben daarmee een doel. Dit geeft zekerheid en houvast.
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelenÂ