Visie-thema
De opbouw van een leermiddel verwijst naar de manier waarop de inhoud is gestructureerd en geordend. Dit kan betrekking hebben op de indeling in hoofdstukken, paragrafen of lessen, en op de volgorde waarin onderwerpen worden aangeboden. Met leerdoelen wordt verwezen naar de resultaten die met het materiaal worden nagestreefd. In leermiddelen kunnen leerdoelen op verschillende manieren worden weergegeven, bijvoorbeeld aan het begin van een hoofdstuk, per les of in een apart overzicht. In sommige gevallen wordt expliciet gemaakt welk onderdeel gekoppeld is aan welk leerdoel, in andere gevallen is dit minder inzichtelijk. De taal waarin leerdoelen zijn geformuleerd kan variëren; soms worden deze in leerlingtaal beschreven, soms in meer vakinhoudelijke termen. De wijze waarop de opbouw en de leerdoelen zijn uitgewerkt, kan per leermiddel verschillen en heeft ook invloed op de mate waarin en wijze waarop vakintegratie mogelijk is. Bij de keuze voor leermiddelen kan ook de opbouw en formulering van leerdoelen worden meegenomen.
Reflectieve vragen:
- Hoe zouden jullie willen dat de opbouw van een leermiddel eruitziet?
- Hoe willen jullie dat leerdoelen zichtbaar zijn in het materiaal (aan het begin van een hoofdstuk, per les, in een overzicht, of op een andere manier)?
- Op welke manier en op welke plek willen jullie dat de leerdoelen in leermiddelen worden gepresenteerd en terug te vinden zijn (bijvoorbeeld leerlingtaal, vaktaal, in docenthandleiding, in het materiaal zelf)?
- Hoe expliciet zouden de koppelingen tussen leerdoelen en onderdelen van het materiaal volgens jullie gemaakt moeten worden?
- Hoe duidelijk willen jullie dat de aansluiting met leerlijnen zichtbaar is binnen een leermiddel?
- Op welke manier willen jullie dat basisvaardigheden zichtbaar en herkenbaar zijn in het leermateriaal, en hoe zien jullie de koppeling tussen basisvaardigheden en de verschillende vakken of vakoverstijgende thema’s het liefst verwerkt?
Meer informatie over: