Naar de geschikte werkvorm
Er zijn verschillende materiaalvormen: tekstboeken, werkboeken, werkbladen, digitale ondersteuning en bijvoorbeeld adaptieve software. In het keuzeproces is het belangrijk om inzicht te krijgen in deze mogelijkheden van digitaal of folio.
Vragen
- Welke materiaalvormen wil je het liefst gebruiken in je klas (die ook passen binnen de geschetste mogelijkheden van de school).
- Welke werkvormen passen goed bij je leerlingen?
- In hoeverre kun je een bewuste keuze maken in de mix tussen folio en digitaal?
- Hoe sluit je met de materiaalkeuze en keuzes rondom digitalisering het beste aan bij je doelgroep leerlingen?
- Welke ethische afwegingen vind jij essentieel in de interactie van leermateriaal – leerling? Denk aan data die opgeslagen wordt van een leerling.
Kennisbronnen
- Stappenplan van Kennisnet voor het kiezen van nieuwe leermiddelen met veel aandacht voor de vorm van het materiaal
- Artikel op onderwijskennis over de vorm van leermateriaal en het effect daarvan
- Artikel op de Kennisrotonde over blended lesmateriaal en het effect op het leren
- Artikel op Wij-leren over didactische werkvormen
- Ethiekcompas van Kennisnet
- Waardewijzer van Kennisnet
- Kennisrotonde over het effect van digitaal lesmateriaal op de sociale competentis en executieve functies van leerlingen met gedragsproblemen en/of psychische stoornissen
- Tool van Kennisnet om je leeromgeving in kaart te brengen
- Stappenplan van Kennisnet voor de keuze van een ELO/CMS
Voorbeeldcriteria
Jullie selectiecriteria m.b.t. techniek zijn mogelijk al op bestuurs- of schoolniveau voorgeschreven. Als je qua techniek geinvesteerd hebt in bijvoorbeeld een bepaald platform rondom digitalisering, dan zul je ook willen dat je leermiddelen daarop draaien. Dit zijn dus al selectiecriteria. Daarnaast is de werkvorm ook belangrijk, wanneer gebruik je digitale middelen, wanneer een pen? Wanneer doe je zaken samen, wanneer werk je individueel?
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijkheid om digitaal en folio op elkaar aan te laten sluiten
- mogelijk om te variëren in werkvormen
- mogelijk analyses op digitale data uit te voeren (dashboard evt. met AI)
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelen