Visie-thema
Bij het selecteren van leermiddelen is het belangrijk om te kijken in hoeverre en op welke manier het materiaal differentiëren en arrangeren mogelijk maakt. Sommige methodes zijn flexibel op te knippen of bieden losse onderdelen, terwijl andere werken met verschillende niveaus of keuzeroutes binnen het materiaal. Niet elk leermiddel biedt dezelfde mogelijkheden: beoordeel daarom wat past bij de behoeften van de leerlingen en de manier van werken van het team. Als een methode onvoldoende ruimte biedt voor differentiatie, kan ervoor gekozen worden om aanvullend open of eigen materiaal te gebruiken. Dit kan dan ingezet worden om het materiaal af te stemmen op de verschillende niveaus of interesses binnen de groep. Dit vraagt wel om een bewuste aanpak: het is van belang om na te denken hoe differentiatie vormgegeven kan worden en hoe open materiaal effectief geïntegreerd wordt, zodat alle leerlingen optimaal kunnen profiteren van het onderwijs.
Reflectieve vragen:
- Hoe zouden jullie willen dat het leermiddel rekening houdt met verschillen tussen leerlingen, bijvoorbeeld wat betreft voorkennis, niveau, tempo, interesse en achtergrond?
- In welke mate willen jullie dat onderdelen van het leermiddel vrij combineerbaar en arrangeerbaar zijn om te kunnen differentiëren binnen de groep?
- Welke rol kunnen open en aanvullend leermateriaal vervullen indien het leermiddel zelf niet voldoende differentiatiemogelijkheden biedt?
Meer informatie over: