Visie-thema
De belevingswereld van leerlingen verwijst naar hun ervaringen, perspectieven, gevoelens, waarden en de manier waarop zij zichzelf en anderen zien. Dit betreft ook de mate waarin leerlingen zich gerepresenteerd voelen in het leermateriaal, bijvoorbeeld door herkenning van verschillende achtergronden, culturen, genders, rolmodellen en situaties. De belevingswereld gaat hierin dus verder dan alleen dagelijkse ervaringen en heeft ook betrekking op identificatie en representatie binnen het materiaal. Daarnaast betreft het de mate waarin de geboden kennis aansluit bij de voorkennis van de leerling.
De leefomgeving (of leefwereld) verwijst naar de fysieke, sociale en culturele context waarin leerlingen dagelijks verkeren, zoals gezin, buurt, school en lokale gemeenschap. Hierin gaat het over herkenbare situaties, locaties en voorbeelden uit het dagelijks leven van leerlingen. Ook gaat het hier om de mate waarbij het wenselijk is om verbinding te kunnen leggen met de lokale omgeving en de mate waarin het leermiddel hier ondersteund in is.
Welk materiaal aansluit bij de belevingswereld en (leef)omgeving van de leerling hangt af van de doelgroep en de context waarin de school zich bevind. In de keuze voor leermiddelen kan dus overwogen worden hoe leermiddelen ondersteunen in het aansluiten bij de belevingswereld en (leef)omgeving van de leerlingen en hoe aanvullend (open of eigen) materiaal ingezet kan worden als dit onvoldoende het geval is.
Reflectieve vragen:
- In welke mate en op welke wijze willen jullie dat het leermateriaal diverse van diverse achtergronden, perspectieven en rolmodellen geeft om te zorgen dat leerlingen zich zoveel mogelijk herkennen in het materiaal?
- Op welke manier willen jullie dat het leermiddel aansluit bij visie en de waarden van de school?
- Op welke manier willen jullie dat de inhoud van het materiaal herkenbaar is voor jullie leerlingen en aansluit bij hun belevingswereld en leefomgeving?
- Welke rol ligt er bij de leraar als het gaat om het aansluiten bij en activeren van de voorkennis en welke bij de leerling?
- Op welke manier willen jullie dat het leermiddel het mogelijk maakt om aan te sluiten bij de lokale omgeving?
- Op welke manier zouden jullie open en aanvullend leermateriaal willen inzetten om beter aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen in het onderwijs?
Meer informatie over: