Naar aansluiting op de actuele belevingswereld
In hoeverre is het mogelijk om met het materiaal in te spelen op nieuws en actualiteit of is dit ingebouwd in het leermiddel? Voor sommige vakken of manieren van werken is dit een essentieel onderdeel, voor anderen is het minder essentieel.
Vragen
- Geef aan hoe belangrijk het voor jouw vak is om aan te sluiten bij de actualiteit. Hoe sluit je aan bij de actualiteit en wil je dit intensiveren?
- In hoeverre heeft het nieuws invloed op de inhoud van jouw vak? En hoe vaak veranderen deze invloeden zelfs je vakinhoud?
Kennisbronnen
Voorbeeldcriteria
Via social media en soms ook het nieuws of krant blijven jongeren betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Soms is dit gericht op iets dat heel regionaal aan de orde is, soms juist een internationale kwestie. Betrokkenheid zorgt voor motivatie en motivatie zorgt voor leren. Bij sommige vakken is het zelfs essentieel om op de actualiteit te kunnen reageren. Geeft het lesmateriaal jou deze ruimte?
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijk om zelf lessen te (ver)maken die gebaseerd zijn op de actualiteit
- materiaal is zelf al toegespitst op nieuws en actualiteit
- materiaal wordt aangepast na nieuwe (wetenschappelijke) inhoudelijke inzichten, bijvoorbeeld wijziging van landsnamen of landsgrenzen bij Aardrijkskunde.
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelen