Naar bewezen kwaliteit
Uiteindelijk draait het allemaal om het bieden van kwalitatief goed onderwijs voor de leerling. Kwaliteit kun je terugzien op verschillende manieren. Enerzijds aan het materiaal, of het zorgvuldig inhoudelijk is samengesteld zonder taal- en spelfouten. Anderzijds lees je kwaliteit ook af aan de manier waarop deze thema’s samenkomen en expliciet gemaakt zijn. Als de gebruiker van het leermateriaal dit soms verwoord ziet (bijvoorbeeld uitgelegd waarom gekozen is voor een bepaald instructiemodel en welke wetenschappelijke onderbouwing hieraan ten grondslag ligt) dan krijgt hij meer inzicht in de kwaliteit van het materiaal. Evidence informed werken is hierbij van groot belang.
Vragen
- Hoe belangrijk is evidence informed werken? En hoe werk je evidence informed?
- Welke eisen stel je aan de kwaliteit van je materiaal om goed onderwijs aan je leerlingen te kunnen geven?
- Welke (vakinhoudelijke) uitgangspunten zijn voor jou belangrijk om kwalitatief goed werk af te leveren?
- Hoe evalueer je of je kwaliteit hebt geleverd? Of je toetsing of evaluatie goed werkt?
Kennisbronnen
- CPS over effectieve kwaliteitszorg binnen school
- Stichting Leerkracht over evidence informed werken
- Platform Samen Onderzoeken over evidence informed werken
Voorbeeldcriteria
Zorgen voor kwaliteit is niet altijd eenvoudig. Als je op de hoogte wilt zijn van al het wetenschappelijk onderzoek dat voor de inhoud en uitvoering van je vak van belang is, dan heb je daar een dagtaak aan. Toch kun je je wel bewust zijn van bewijs wat wel werkt en waarom dit werkt. En als je je dit afvraagt, kom je er vanzelf achter dat je op sommige vlakken soms heel intuitief werkt, maar dat het wel werkt. Waarom werkt iets dan wel of niet?
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijkheid om kritische vragen te stellen
- mogelijk om materiaal aan te passen naar nieuwe (wetenschappelijke) inzichten
- mogelijk om zelf aanpassingen aan materiaal te doen op basis van inzichten uit de praktijk
- geeft het materiaal zelf al inzichten in evidence informed werken
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelen