Naar overzicht of de lesstof is geleerd
Evalueren en toetsen kan op veel manieren, beschrijvend of controlerend, formatief of summatief, door gesloten toetsen of het open gesprek, door de leerling of de leraar. Het is belangrijk dat de gekozen manier(en) van toetsen of evalueren in de lesmethode aansluiten bij de visie van de school.
Vragen
- Hoe wil je controleren of de leerlingen de leerdoelen behalen? Toetsing of portfolio of een mix?
- Ga je de leerling beoordelen ten opzichte van zichzelf (formatief) of ten opzichte van een gemiddelde (summatief)?
- Welke materialen heb je nodig om goed te kunnen evalueren en toetsen?
- Behaal je met je leermateriaal de landelijke kerndoelen?
- Hoe toets je de niet-cognitieve zaken?
- Wordt ook vastgelegd hoe er aan vakoverstijgende leerdoelen gewerkt wordt met elkaar?
Kennisbronnen
- SLO over toetsing en het curriculum
- SLO over formatief evalueren
- Website over doelen stellen bij algemene vaardigheden
- Gespreksplaten van SLO over talentontwikkeling
- Informatie over werken met leerdoelen en leerdoelkaarten van SLO
- Blog over het beoordelen van gedrag en werkhouding
- Publicatie van SLO over succescriteria
- Onderwijskennis: de samenhang tussen kennis, vaardigheden en context bij begrijpend lezen (punt 6)
Voorbeeldcriteria
De keuzecriteria voor evaluatie en toetsen hangen erg samen met de visie op onderwijs. Wil je leerlingen langs een gemiddelde kunnen vergelijken en dus gestandaardiseerde toetsen afnemen, of vergelijk je het leerresultaat van een leerling met diens voorgaande behaalde resultaten? Beide is zeer goed mogelijk maar een belangrijk verschil. En vanuit dit uitgangspunt kijk je ook naar de manier van toetsen en evalueren in het leermateriaal.
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijk om zelf evaluatie wijzen toe te voegen (specificeer welke)
- mogelijkheid om toetsen achterwege te laten
- mogelijk om af te wijken van het lesmateriaal en toch te weten of je de landelijke doelen wel behaalt (wat is optioneel en wat is verplichte stof)
- mogelijkheid om te bekijken waar een leerling op de leerlijn staat
- mogelijkheid om te koppelen met een (online) portfolio
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelen