Naar passend leermateriaal
Aansluiten op de belevingswereld zorgt ervoor dat de leerling zich in het materiaal kan herkennen. Inclusief materiaal sluit geen groepen of individuen uit en geeft iedereen het gevoel van erbij horen.
Vragen
- Hoe zorg je voor optimale motivatie bij je leerlingen?
- Welke eisen stel je aan het rekening houden met inclusiviteit bij je leermateriaal? Denk hier bijvoorbeeld aan respect voor ras en kleur, beperkingen van leerlingen of lhbtqia+.
- Welke omgevingsinvloeden zijn van belang voor het materiaal om het aan te laten sluiten bij de belevingswereld van je leerlingen. Bijvoorbeeld geen les met als voorbeeld de trammaatschappij voor scholen in Bonaire.
- In hoeverre is een eventuele geloofsovertuiging van (delen van) leerlingen van belang voor de inhoud van het leermateriaal?
Kennisbronnen
- Website over betekenisvol leren en het belang hiervan, Vooral de verwijzing naar het Stanford onderzoek en de samenvatting van de uitkomsten zijn relevant en actueel.
- Leraar24: van moetivatie naar motivatie: hoe kun je leerlingen motiveren?
- Falend lesmateriaal als het gaat om inclusiviteit, artikel
- Onderzoeksrapport Universiteit Leiden over inclusie in lesmateriaal
- Artikel van wij-leren: de toepassing van motivatietheorieën uitgelegd
- Impuls open leermateriaal: Informatie over open leermateriaal
- Onderwijskennis: de samenhang tussen kennis, vaardigheden en context bij begrijpend lezen
- Kennisrotonde: Het effect van blended leren op motivatie (kopje motivatie)
Voorbeeldcriteria
Jullie kennen je eigen doelgroep het best, je weet wat er aansluit bij de belevingswereld en je ziet wat voor verschillen er tussen leerlingen zijn. Uit welke culturen ze komen, welke overwegingen voor hen belangrijk zijn en hoe je met het lesmateriaal aansluit zodat het hen kan motiveren en pakken. Kruip ook bij dit onderdeel in de huid van je leerling.
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijkheid dat leerlingen zich aangesproken voelen en zeker niet afgewezen
- mogelijk om aan te sluiten bij de cultuur
- mogelijk om aan te sluiten bij de leefwereld
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelen