Naar maatwerk voor je leerling
Kunnen differentiëren met een lesmethode zorgt ervoor dat je het materiaal goed kunt laten aansluiten bij de behoeften van de leerling (maatwerk). Arrangeren met lesmateriaal geeft ruimte in de methode om de volgorde, inhoud of hoeveelheid aan te passen of aan te vullen met aanvullend lesmateriaal om zo te voldoen aan de behoefte van de leerling.
Vragen
- Hoe zorg je ervoor dat je inzicht krijgt in de voortgang van de leerling?
- Zie je naast resultaten van de leerling ook andere knmerken van leerlingen die belangrijk zijn voor het bereiken van het leerdoel?
- Kun je in je groep verschillende soorten groepen maken (niveau, interesse, achtergrond, manier van werken) om ervoor te zorgen dat je ook in je klassenmanagement het differentiëren georganiseerd krijgt?
- Welk materiaal sluit het beste aan bij welke (groep) leerling(en)?
- Beschik je over het benodigde materiaal om voldoende uitdaging, verdieping, verrijking te zorgen voor alle leerlingen in je klas?
- Motiveert het materiaal de leerling voldoende?
- Welke eisen heb je nog meer voor je ideale leermiddelenmix?
Kennisbronnen
- De bekwaamheidseisen van de leraar van de Rijksoverheid met daarin de vakinhoudelijke bekwaamheid, vakdidactische bekwaamheid en pedagogische bekwaamheid.
- Informatie van wij-leren.nl over effectieve instructie en gepersonaliseerd leren.
- Artikel op wij-leren.nl over gepersonaliseerd leren.
- Luc Stevens over ontwikkeling en leren.
- Onderwijskennis over gepersonaliseerd leren
- Pagina over het beroepsbeeld leraar met daarin veel informatie over maatwerk
Voorbeeldcriteria
Jullie keuzecriteria m.b.t. differentiëren en arrangeren geven goed weer hoe jullie vanuit de visie naar onderwijs kijken. Hoe strak houd je vast aan leerlijnen en/of een methode of hoe zeer sluit je aan op je doelgroep en arrangeer je per moment?
Voorbeeldcriteria zijn:
- mogelijk om het aanbod te differentiëren voor verschillende type leerlingen
- mogelijk om de inhoud aan te passen aan eigen inzichten
- mogelijk om formatief te werken
- mogelijk om met open leermateriaal als aanvulling te werken
#keuzeproces #gewogenkeuze #criteria #kiezenleermiddelen