Van vaag concept naar nieuwe collega?
Waar articifiële intelligentie* (AI) amper een jaar geleden nog een vage obsessie was van die ene collega, leerling of kennis, lijkt het nu overal aanwezig te zijn. Ook in het onderwijs zien we meer en meer toepassingen. Sommige waren er al jaren, maar zien we nu in een ander daglicht. Andere zetten onze routines op school volledig op z’n kop.
In sommige digitale leermiddelen wordt AI verwerkt. De data worden met AI geïnterpreteerd en weergegeven in een handzaam dashboard voor leraren en leerlingen of AI handelt direct op data in het programma. Bovendien schatten we op basis van gesprekken met aanbieders dat op dit moment 7 op de 10 leermiddelenmakers AI-gegenereerde content gebruiken voor hun producten en diensten. En ook leraren en leerlingen gebruiken steeds meer generatieve AI om zelf content te maken, te interpreteren of zelfs te beoordelen.
In deze blog delen we enkele inzichten en tips die in onze ogen relevant zijn voor onderwijsteams en schetsen we twee toepassingen van AI die we in het licht van onze veranderstrategie nauwlettend in de gaten houden.
Interessante inzichten
- Ruim twintig jaar geleden werden artikelen zoals deze blog geschreven over het internet. In 2007 vroegen we ons af wat we moesten denken van apps op smartphones en sinds 2014 is internet in alledaagse apparaten (Internet of Things) pas opgekomen. We wisten niet wat het allemaal precies zou doen en hoe het ons leven zou veranderen, maar dat dat is gebeurd, staat vast. En dan hebben we nu de doorbraak van AI.
- Vraag maar eens rond bij de leerlingen. Zeker in het voortgezet- en hoger onderwijs gebruikt minstens de helft ChatGPT of andere generatieve AI als hulp bij het huiswerk.
- Ook wordt er in veel digitale systemen (soms zelfs zonder dat je het merkt) een algoritme aan het werk gezet om data te interpreteren of er zelfs handelingen op uit te voeren. Vroeg of laat krijgt iedereen in het onderwijs dus te maken met AI.
Kijk- en luistertips
- Deze gratis cursus AI in onderwijs is een aanrader. Er is een variant voor primair onderwijs en eentje voor voortgezet onderwijs.
- De snelle opkomst van ChatGPT heeft nu al positieve en negatieve gevolgen voor het onderwijs. Enthousiaste leraren deden er direct hun voordeel mee in de les(voorbereiding), maar vooral leerlingen zagen snel diverse toepassingen en gebruikten het al voordat hun leraren er erg in hadden. Je kunt je afvragen of huiswerk nog wel zin heeft. We moeten ons afvragen wat dit betekent voor onderwijs. In deze video van RTL nieuws worden belangrijke vragen en antwoorden op een rij gezet.
- Geluiden over geweldige toepassingen worden al snel afgewisseld met kritische geluiden en zelfs pikzwarte doemscenario’s. Deze kritische geluiden zijn cruciaal. Niet zozeer om deze ontwikkelingen tegen te houden, maar vooral om bewust om te gaan met toepassingen en gevolgen daarvan. In deze serie van AVROTROS EenVandaag wordt de kritische kant van AI belicht, door o.a. wetenschapper Siri Beerends.
- In de podcast De Rudi en Freddie show verkennen Rutger Bregman en Jesse Frederiks van de Correspondent de doemscenario’s van AI.
- Voor leerlingen is er de serie van Klokhuis over AI en ook is er de Nationale junior cursus van Future NL (versie PO en versie VO).
Wat doen wij ermee
De komende jaren gaan we ongelooflijk veel leren over de toepassingen van AI in onderwijs.
Wij vinden het belangrijk om samen op te trekken door positieve en ook negatieve gebruikerservaringen te delen. Daarnaast richten we ons bewust op toepassingen die dienen ter ondersteuning van onderwijsprofessionals en leerlingen en niet ter vervanging.
Voor de missie van het collectief Onze leermiddelen zien we twee belangrijke toepassingen:
- Bij het metadateren van leermiddelen. Zo wordt het beter vindbaar, krijgen we zicht op de manier waarop leerdoelen terugkomen in verschillende materialen en kunnen we makkelijker arrangeren.
- Ook bij het arrangeren en maken van lesmateriaal kan AI ondersteunen, waarbij het niet alleen gaat om het combineren van verschillende materialen, maar ook om het eventueel op maat maken van bestaande content.
We houden onze ogen en oren open voor meer inzichten, tips en relevante ervaringen en houden jullie via deze blog op de hoogte!*
* AI is moeilijk te definiëren. Het National Onderwijslab AI (NOLAI) helpt onderwijsteams met een referentiekader. Basis is dat het gaat om het detecteren van data en/of het interpreteren van data en/of het handelen op basis van data door middel van algoritmen.
** Blijf op de hoogte van onze AI updates via onze nieuwsbrief.
#ai #aiinonderwijs #chatGPT #generatieveAI